Pædagogiske overvejelser med mit dyrehold
Det er ikke vigtig hvor gamel man er når man vil holde høns. Både de små i daginstitutioner , men også i social- og specialområdet eller ældre bruger kan holde høns og have glæde af det. Hos småbørn skal man tænke på at de tit tager fingerne i munden og det kan blive farligt da deres klatter kan indeholde bakterier. Når man vil holde høns i en institution kan man stille hønsehuset mit på legepladsen eller på gården. Brugerne kan kigge på det hvornår de vil, det er bare vigtigt at hønsene har muligenheden får at trække sig tilbage når de bliver bange.
Brugerne lærer hvad hønsene har brug for i dagligdagen som f.eks. frisk vand, foder og rent hønsehus. Hos slagtekyllinger er det ikke meget mere, men de er ikke egnet til daginstitutioner da børn i den alder ikke kan forstå hvorfor hønsene er væk efter nogle uger og de lugter heller ikke særlig godt.
Faglige begreber der kan arbejdes med:
Høne og Hane
Rede til Æg til Kylling
Foderet (Korn, Majs, Hvede)
Rede til Æg til Kylling
Foderet (Korn, Majs, Hvede)
Hygiejne i hønsehuset (vaske finger)
Liv og død (slagtekyllinger)
Fødekælde
Miljø
Liv og død (slagtekyllinger)
Fødekælde
Miljø
Pædagogens rolle:
Pædagogens rolle i starten er at forklare børnene/brugerne hvad projektet går ud på, hvilket matriale der er brug for og hvad børnenes opgave vil være.
Så er det pædagogen der skal kigge på hvad lovgivning siger om de overhovedet må holde høns i institutionen. Hvis det teoretiske er afklaret og projektet kan gå i gang, så skal matrialerne til hønsehuset anskaffes og huset samt buret skal bygges op. Når hønsene er flyttet ind er det vigtigt at pædagogen laver en klar rolle fordeling. Hvem har hvilke opgaver og det er pædagogens opgave at fortælle børnene hvordan de skal opføre sig hos dyrene og med dyrene. Hvad dyrene har brug for og hvem der skal gøre hvad.
Inden projektet går i gang er det vigtigt at pædagogen finder ud af hvem der passer dyrene i weekenderne, i ferien eller andre dage hvor instituitonn holder lukket.
http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/892C05F3C783432985B8789AFB8AC364.ashx
På sunghedstyrelsens hjemmeside kan man finde de krav og anbefalinger i forhold til dyrhold i dagtilbud.
De anbefaler at personalet inden drøfter deres ideér med forældrene, de bliver nødt til at drøfte de sundhedsmæssige/hygiejniske udfordirnger men også de pædagogiske udfordringer der ligger i forholdet mellem børn og dyr.
Pæadagogerne skal afklare deres betingelser som ligger indenfor hver kommune. Det er kommunen der fastsætter de nærmere betingelser for dyrholdet i institutionen.
Sundehedstyresen henviser også til hygiejne forholdet når der skal holdes dyr i daginsitutionen.
Så er det pædagogen der skal kigge på hvad lovgivning siger om de overhovedet må holde høns i institutionen. Hvis det teoretiske er afklaret og projektet kan gå i gang, så skal matrialerne til hønsehuset anskaffes og huset samt buret skal bygges op. Når hønsene er flyttet ind er det vigtigt at pædagogen laver en klar rolle fordeling. Hvem har hvilke opgaver og det er pædagogens opgave at fortælle børnene hvordan de skal opføre sig hos dyrene og med dyrene. Hvad dyrene har brug for og hvem der skal gøre hvad.
Inden projektet går i gang er det vigtigt at pædagogen finder ud af hvem der passer dyrene i weekenderne, i ferien eller andre dage hvor instituitonn holder lukket.
http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/892C05F3C783432985B8789AFB8AC364.ashx
På sunghedstyrelsens hjemmeside kan man finde de krav og anbefalinger i forhold til dyrhold i dagtilbud.
De anbefaler at personalet inden drøfter deres ideér med forældrene, de bliver nødt til at drøfte de sundhedsmæssige/hygiejniske udfordirnger men også de pædagogiske udfordringer der ligger i forholdet mellem børn og dyr.
Pæadagogerne skal afklare deres betingelser som ligger indenfor hver kommune. Det er kommunen der fastsætter de nærmere betingelser for dyrholdet i institutionen.
Sundehedstyresen henviser også til hygiejne forholdet når der skal holdes dyr i daginsitutionen.
Hej Lone
AntwortenLöschenJeg tænker du har ret i din konklusion, at slagtehøns måske ikke er så relevante som dyrehold i en institution. Hvis du tænker at anvende hønseholdet i din prøve, tænker jeg det vil være en god ide at fokusere på børnenes udbytte af at have høns. Anvend gerne en didaktisk model til at beskrive dette.(mål - gerne både langsigtede og kortssigtede). En af aktiviteterne kunne være at iagttage naturlig hønseadfærd som at skrabe, støvbade, dominans / hakkeorden mm. Dette giver børnene mulighed for at iagttage og lære om hønseadfærd. Andre mulige tilgange kunne være: Hvad lærer børnene når rester fra madpakken ender i hønsegården; de indsamler æg, plukker en slagtet høne osv. Det vil være relevant at underbygge dine overvejelser med koblinger til teori fra grundbøgerne. De mulige faglige begreber er alle relevante - måske kunne du folde ud, hvordan du tænker at arbejde med dem og hvorfor?
Venlige hilsner
Ida