Dienstag, 15. September 2015

Mine Høns



















Mine høns er ingen der lægger æg og har brug for en rede. Mine høns er slagtekyllinger. 
På det første billede var hønen ca 2 uger gammel og hos os bliver de ca 8-12 uger gamle inden de bliver slagtet. Allerede efter 2 uger kan man se hvor hurtigt hønen vokser.
Den første dage spiser de ikke så meget, de skal lige finde ud af hvor de er kommet hen, men efter en uges tid starter de med at spise og de spiser meget. Deres foder består hovedsaglig af majs og hvede tilsat med nogle proteiner og vitaminer. I starten for de foder alle 2-3 dage, men når de er blevet lidt større har de brug for foder 2 gange om dagen. Hos os for de det om morgenen når vi lukker op for stalen og de for lov til at komme ud og am aftenen når vi lukker stalen igen. Når vi lukker stalen efter at det er blevet mørkt, er hønsene allerede gået ind og de sidder sammen i en flok og varmer hinanden.
Hvorfor slagtekylinger?

Jeg har valgt at beskæftige mig med slagtekyllinger fordi det er noget jeg ikke havde meget erfaring med i forvejen. Jeg bor på en gård med over 60 høns og 5 får og mange kaniner, så jeg ville prøve noget nyt.
Mange syntes måske at det er synd og spørger sig hvordan jeg kan holde mine høns for så kort tid for så at slagte dem, men jeg har tænkt længe og er kommet til den beslutning at jeg hellerede vil spise mit eget hønsekød, hvor jeg ved hvad de har fået at spise og hvordan de har levet end det man kan købe.
Inden jeg fik min datter i 2013 spiste jeg også købt hønsekød, men da hun også startede med at spise besluttede vi kun at spise kødet fra vores egne dyr.
Vi fandt ud af at det var meget billigere og sundere.
Da vi skulle vælge et dyr til dyrholdet spurgte jeg min mand om det var muligt at vi kunne holde høns. Han svarede bare syntes du ikke vi har nok af dem, men det var ikke de høns jeg tænkte på vi allerede havde i forvejen. Da jeg forklarede ham at jeg ville have slagtekyllinger og kigge på hvor hurtigt de vokser og hvordan de lever i de få uger de overhovedet må leve, var han indforstået. 

2 Kommentare:

  1. Hejsa

    Sikke det vokser :-) Det er meget væsentligt at du at sætter din hønseforløb ind i en pædagogisk sammenhæng - læs den litteratur der er foreslået under dyreholdsopgaven og beskriv dine pædagogiske overvejelser.

    AntwortenLöschen
  2. Der Kommentar wurde von einem Blog-Administrator entfernt.

    AntwortenLöschen