Donnerstag, 17. September 2015

Aktivitet 4.

Dyrkuffert



 I dag var vi ude og se nærmere på de forkellige dyr i biotopen. Min datter har til hendes første fødselsdg fået en dejlig kuffert med spændende ting i til at undersøge dyrene. I kufferten er der en lille skovl, en lup, et forstørelsesglas og en lille bog vi kan tage notater i.

Det første vi fandt var en flue. Den var svart at fange, men når børn vil noget så gør de næsten alt for at opnå det.

Vi kiggede nærmere på den og under forstørelsesglasset kunne vi se dens fjer og dens 6 små ben. Fluen skulle selvføgelig også tegnes i den lille bog, så vi kunne slippe den fri igen, men alligeved havde ærindringen.



 Efter fluen gik vi på jagt efter en regnorm.


Med skovlen som var i kufferten
og selvføgelig skulle ogs den tegnes.





Og vi fandt en stor regnorm























Som didaktisk model har jeg valgt SMTTE-modellen:

Sammenhæng:
Når vi går tur udefor løber børnene omkring og frem og tilbage uden atse sig omkring. Ved hjælp af kufferten fukuserer børnene på dyrene der lever i biotopen og prøver på at opdage nogen man ikke umidbart kan se. Børnene for en possitiv oplevelse ude i naturen og opdager dyrelivet omkring dem.

Mål:
- Børnene lærer forskellige dyr at kende som lever i biotopen.
- Børnene kan undersøge dyrene præcis ved hjælp af mikrosop.
- Børnene lærer at samarbejde for at finde dyr de ikke umiddelbart kan se.

Tiltag: 
- Vi vil finde forskellige dyr.
- Vi vil undersøge de forskellige dyr.
- Vi vil være ude i naturen.
- Vi vil give tid til undersøgelser af dyrene 
- Vi vil give tid til at udforske naturen og finde dyrene.

Tegn: 
- Børn der aktive leder efter dyr når de er ude.
- Børn er intresseret i dyrene og taler efterfølgene om dem.
- Børnene tager slv mikrosopgalsset frem når de har fundet et dyr.
- Børn viser glade ude i naturen

Evaluering:
- fotodokumenttion
- evt. børneinterwiev ( idet tilfælde at de er ældre end 3)
- diskusion i personalegruppen

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen