Donnerstag, 17. September 2015

Aktivitet 5.

Forurening i naturen



Der ligger meget affald rundt omkring min biotop og jeg har tænkt at man sammen med en børnegruppe kan tage miljøarbejde og affald i naturen op som et projekt.
Man kan gå ud og indsamle affald og undersøge det. 
- hvilke former for affald, naturen selv kan omsætte
- hvilke bliver liggene
- hvilke kan føre til skade hos naturen/dyrene.
 Hvis vi finder et æble udenfor og laver et billede af det og vi går derhen igen 1 uge efter kan vi allerede se en forandring. 

SMTTE-model:

Sammenhæng:
Der ligger affald alle steder rundt omkring i naturen. Det er vigtigt at vi som pædagoger lærer børnene hvor affaldet hører hende, hvilket affald naturen selv kan omsætte og hvad der er farligt og skadeligt for naturen. Når vi går ud i skoven og samler affald og kigger på hvad naturen selv kan omsætte for børnene et indtryk af hvor farligt nogle ting som f.eks. glasskår kan være for dyrene når vi bare smider det ud.

Mål: 
- Børnene lærer at affald kan skade naturen og at man ikke bare kan smide alt ud i skoven.
- Børnene lærer hvilket affald naturen kan omsætte
- Børnene lærer om nedbrydningsprocessen
- Børnene lærer at vise ansvar for naturen og at man skal omgås ordentlig med den.
- Børnene for kendskab til affaldssortering

Tiltag: 
- Ture ud i naturen.
- Børnene bliver udstyret med en pose hvor i de kan samle hvad de finder.
- Planche med billeder af, samt med de ting de finder.
- Snak med børnene om natur og miljø.

Tegn:
-At børnene spørger samt viser interesse for elementer i naturen.
- Børnene bliver mere opmærksomme på naturen omkring sig når der tages på tur i skoven.
- Børnene smider ingen affald i skoven.
- Når børnene ser affald ligge ude i skoven tager de det op og smider det ind i skraldespanden.

Evaluering:

- Rundkreds med børnene (børneinterview)
- Fotodokumentation
- Plancer






Fra æble til jord

Et æble der ligge på skovbunden 


1 Uge senere er æblet ved at rodne. Det bliver brunt og blød


3 dage senere. Der har måske været et dyr ved æblet. Det falder fra hinanden og bliver mere brun. 



3 Uger og 2 dage senere starter processen med at æblet bliver til jord.

Sådan forandrer sig et æble i løbet af få uger, men når man tager billedet fra en dåse der ligger i skoven og kigger på den hver eneste uge vil der ikke ske en forandring.
På den måde kan allerede små børn lærer noget om miljøbevidsthed i naturen og hvilket affald naturen selv kan omsætte og hvilke ikke.
Børn vil se det som sjov naturoplevelse og samtidig lære at tage hensyn til natur og miljø . 

Litteratur: Edlev, Thomas Lasse, Natur og miljø i pædagogisk arbejde

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen